8 voordelen van systeemintegratie voor jouw organisatie
Veel organisaties gebruiken verschillende applicaties om de dagelijkse werkzaamheden te vergemakkelijken. Marketeers maken gebruik van marketing automation platforms om leads te genereren en te onderhouden. Salesteams beheren de status van potentiële klanten in een CRM, terwijl klantenservicemedewerkers weer een ander CRM gebruiken om de tevredenheid en vragen van bestaande klanten te managen.
Ook al heeft ieder team zijn eigen verantwoordelijkheden: de data die zij verzamelen is voor iedere afdeling van toegevoegde waarde. Maar hoe zorg je ervoor dat al die data voor ieder team beschikbaar is? Door integraties te bouwen tussen de verschillende applicaties en systemen die jouw organisatie gebruikt en de data onderling te laten uitwisselen. In dit artikel lees je 8 voordelen die het integreren van bedrijfsapplicaties jouw organisatie oplevert.
1. Voorkomt handmatig werk
Het volgende voorbeeld maakt duidelijk wat we hiermee bedoelen. Stel je voor dat de gegevens van een klant geregistreerd staan in jouw CRM, maar diezelfde gegevens zijn ook nodig bij het verzenden van marketinguitingen die verstuurd worden vanuit het marketing automation platform dat jouw collega’s gebruiken. Het overnemen van klantgegevens van 2 klanten is prima, maar stel je voor dat je dit voor tientallen, of misschien wel honderden of duizenden klanten zou moeten doen…
Met systeemintegraties kun je deze applicaties met elkaar verbinden, waardoor data met elkaar uitgewisseld wordt en handmatige handelingen door jouw team niet meer nodig zijn. Dit scheelt tijd, frustratie en geld.
2. Beschikbare data wordt optimaal benut
Data kan op verschillende manieren van toegevoegde waarde zijn. Denk bijvoorbeeld aan de gebruiksgegevens van een product.
Door je datawarehouse platform te integreren met verschillende systemen, wordt de verzamelde data over ieder systeem verdeeld zodat de toegankelijkheid verbeterd kan worden.
3. Niet meer switchen tussen verschillende apps
Als data verzameld is op 1 plek hoef je niet meer van app naar app te switchen en te hopen dat je de juiste informatie vindt. In plaats daarvan kun je gewoon gebruik blijven maken van het platform dat je al gewend bent te gebruiken. Zo bespaar je een hoop tijd en verlopen bedrijfsprocessen soepeler.
4. Minder miscommunicatie en productiever samenwerken
Omdat er toegang is tot dezelfde informatie, heeft iedereen een up-to-date en consistent beeld van (bijvoorbeeld) klant- of personeelsgerelateerde gegevens. Dit zorgt voor minder miscommunicatie tussen verschillende teams en helpt medewerkers om op een productievere manier samen te werken.
5. Oude systemen kunnen mogelijk behouden worden
Stoppen met het gebruiken van een oud systeem is niet altijd de beste keuze. Vervanging kan namelijk erg prijzig zijn, maar ook veel tijd kosten, en in sommige gevallen is het oude systeem uniek als het gaat om de mogelijkheden die het biedt voor jouw organisatie.
Door jouw oude systemen te integreren met de nieuwe, modernere cloud-native applicaties die jouw organisatie gebruikt, kun je in veel gevallen gewoon gebruik blijven maken van de voordelen van de oude systemen, terwijl je de beschikbare data ook kunt gebruiken in de nieuwe.
6. Stimuleert betere besluitvorming
De kwaliteit en kwantiteit van data waarover analisten beschikken bepaalt grotendeels in welke mate zij de data begrijpen en goede besluiten kunnen maken.
Data-integratie kan ervoor zorgen dat de grote hoeveelheid nauwkeurige data die nodig is om betere beslissingen te nemen voor hen beschikbaar is. Data van talloze applicaties kan worden verzameld, wat vervolgens wordt getransformeerd en tenslotte in een datawarehouse wordt geladen – die wordt gesynchroniseerd met de BI- en analysetools waarmee de analisten binnen jouw organisatie werken.
7. Het is een schaalbare oplossing
Organisaties gebruiken steeds meer applicaties. Dit sluit volledig aan bij de trend van digitale transformatie die we al jaren zien.
Een integratie oplossing biedt de mogelijkheid om in de toekomst gemakkelijk nieuwe systemen in gebruik te nemen, zonder de uitdagingen die de implementatie hiervan met zich mee kunnen brengen.
8. De verwachtingen van klanten worden overtroffen
Klanten verwachten steeds meer van organisaties. Daarom is het belangrijk hierop te anticiperen en ervoor te zorgen dat jouw organisatie kan voldoen aan die hoge verwachtingen.
Het integreren van systemen kan op verschillende manieren bijdragen aan het overtreffen van de klantverwachting.
- Medewerkers die veel klantcontact hebben kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk alle gegevens inzien, waardoor zij de klant sneller kunnen helpen.
- Een support medewerker kan gemakkelijk een issue escaleren die afgehandeld moet worden door een collega. Deze collega kan het probleem meteen aanpakken en afhandelen in een systeem dat al bekend is, waardoor ingewikkelde issues sneller worden opgelost.
- Support medewerkers kunnen een melding ontvangen via hun communicatiekanaal als een collega een wijziging maakt in een ticket. Zo kan iedereen die betrokken is sneller werken aan een oplossing voor het probleem.
Ga van start met systeemintegratie
Door jouw bedrijfsapplicaties met elkaar te verbinden kun je een hoop tijd, geld en energie besparen. Het integreren van verschillende systemen maakt jouw bedrijfsprocessen nog makkelijker en sneller.
Als je op zoek bent naar een oplossing om jouw systemen met elkaar te integreren, dan helpen wij je daar graag bij. Samen brengen we jouw applicatielandschap in kaart en brengen we jouw bedrijfsprocessen naar een hoger niveau.
We helpen je graag verder!
Benieuwd hoe onze specialisten jouw organisatie verder helpen? Neem contact met ons op.

Mark van der Harst
CEO & mede-oprichter